KOŁO PZERiI W SIEDLCU

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/b0/Copyright.svg/220px-Copyright.svg.pngZgodnie z art. 115 Prawa autorskiego obowiązuje zakaz wykorzystywania zdjęć oraz innych materiałów do publikacji w prasie bez zgody autora.

Czytaj tygodnik

DZIEŃ WOLSZTYŃSKI

gazetę przychylną seniorom

Zarząd koła

W związku z upływem kadencji, w dniu 16 października 2012 roku na zebraniu sprawozdawczo – wyborczym naszego koła wybrano zarząd w następującym składzie:

Przewodniczący - Henryk Faryniuk, tel.(68) 384 08 19, 697 282 154

Sekretarz           - Leonard Przybyła, tel.606 506 520

Skarbnik            - Cecylia Brembor, tel.(68) 384 81 83

Członek Zarządu - Teresa Leśnik, tel.603 059 195

Członek Zarządu - Anna Nadstazik, tel.(68) 384 82 02

Członek Zarządu - Janina Rozynek, tel.(68) 384 85 99, 504 242 744

Członek Zarządu - Halina Schwandt, tel.(68) 384 81 34, 728 864 182

Teresa Leśnik prowadzi jednocześnie od momentu powstania koła tj. od roku 2004 kronikę koła.

INFORMACJE O DZIAŁALNOŚCI KOŁA

Rok 2014

Dzień Kobiet - 2014 rok

Wspaniałą imprezą w restauracji „Kaukaska” w Wolsztynie 4 marca członkowie siedleckiego koła uczcili Dzień Kobiet i jednocześnie zakończenie karnawału. Z okazji swego święta wszystkie Panie otrzymały od wójta Gminy Siedlec Adama Cukiera tradycyjne w czasach PRL-u goździki oraz rajstopy i tabliczkę czekolady. Nie zapomniano także o Panach, którzy swoje święto będą obchodzić dzień później. Z tej okazji wójt każdemu przedstawicielowi płci brzydszej wręczył puszkę piwa.

W imprezie, która trwała do północy uczestniczyło 110 osób. Wszyscy wspaniale bawili się przy akompaniamencie Jurka Obierskiego.

Po wspaniałej zabawie rozbawionych uczestników do miejsc zamieszkania zawiozła firma transportowa Tomasza Wosia z Siedlca.

Zdjęcia zostały wykonane przez uczestników imprezy

Zarząd Koła PZERiI w Siedlcu informuje:

1. w dniach 24-31 maja 2014 r. organizowany jest wyjazd do Kołobrzegu w ramach turnusu rekreacyjno-wypoczynkowego. Koszt ok.650 zł. Reflektujący na wyjazd proszeni są o wpłacenie do dnia 8.01.2014 r. zaliczki w wysokości 200 zł

Zapisy na wszystkie w/w imprezy prowadzą członkowie Zarządu koła oraz łącznicy z poszczególnych miejscowości.

Zabawa karnawałowa koła PZERiI w Siedlcu. Motel „Montana” - 21.01.2014 r.

We wtorek 21 stycznia Motel „Montana” w Karpicku koło Wolsztyna tętnił życiem, bawili się tam członkowie Koła PZERiI w Siedlcu. Aż 98 seniorów wspaniale spędzało czas na zabawie karnawałowej zapominając o zmartwieniach i nękających chorobach. Do tańca przygrywał niezawodny Krzysztof Olszewski.

Imprezę częściowo sponsorowały Zakłady Mięsne „Zyguła” w Zbąszynku.

Dojazd uczestników zapewniła Firma Transportowa Tomasza Wosia z Siedlca.

Zdjęcia wykonane zostały przez uczestników balu

Święty Mikołaj w „Zielonej Prowansji”

W dniu 10 grudnia br. 155 członków siedleckiego koła Polskiego Związku Emerytów, Rencistów i Inwalidów oczekiwało w Restauracji „Zielona Prowansja” w Wolsztynie przybycia Świętego Mikołaja. Uroczystość tą zaszczycili zaproszeni goście w osobach Wójta Gminy Siedlec Pana Adama Cukiera i Przewodniczącego Rady Gminy Siedlec Pana Krzysztofa Piechowiaka. Przewodniczący Koła Henryk Faryniuk powitał zebranych oraz w kilku słowach przedstawił dokonania mijającego roku – pierwszego w nowej kadencji. Po tradycyjnym odśpiewaniu Hymnu Seniora życzenia Noworoczne i Świąteczne złożyli Panowie Adam Cukier i Krzysztof Piechowiak, do których w imieniu całego Zarządu Koła dołączył Przewodniczący. Wzniesiono toasty a następnie wszyscy ochoczo zasiedli do suto zastawionych stołów, na których część potraw była sponsorowana przez Zakład Masarski Gracjana Kicińskiego z Kopanicy oraz Przetwórstwo Ryb Piątek w Siedlcu. Bardzo dziękujemy obu firmom za ich hojność.

Wreszcie pojawił się długo oczekiwany gość – Święty Mikołaj. Nie przyszedł z pustymi rękami, ale z pokaźnym worem podarków. Jak się później od niego dowiedzieliśmy zawdzięczać to możemy kierującym naszą gminą z Wójtem i Przewodniczącym Rady Gminy na czele, którzy jak co roku włączyli się w organizację tej dorocznej imprezy wspomagając ją finansowo. Wielkie za to dzięki od wszystkich członków koła.

Święty Mikołaj spisał się wspaniale. Nie dość, że miał dla każdego piękny podarek, który wręczał osobiście, to jeszcze każdego obdarował ciepłym słowem i dowcipem. W ciepłej, iście rodzinnej atmosferze czas szybko mijał na rozmowach i wspólnym śpiewaniu kolęd, ani się obejrzeliśmy kiedy minęło kilka godzin. Czas wracać do domu. Jeszcze tylko wymiana życzeń Świątecznych i Noworocznych oraz zapewnienia podobnego spotkania za rok i podstawione autobusy Firmy Transportowej Tomasz Woś rozwożą nas do naszych miejscowości. Do zobaczenia w roku przyszłym.

Treść napisał Henryk Faryniuk

Zdjęcia wykonane przez uczestników spotkania.

WYCIECZKA DO OPERETKI W POZNANIU 21.11.2013 R

W czwartek 21 listopada 2013 roku 51 członków koła miało okazję wspólnie przeżywać sztukę Johanna Straussa „Zemsta Nietoperza”. Wyjazd zorganizowało siedleckie koło. W związku z tym, że wszyscy byli bardzo zadowoleni takich i podobnych wyjazdów będziemy organizować znacznie więcej.

Wycieczka odbyła się autokarem z firmy Tomasza Wosia z Siedlca.

GALERIA ZDJĘĆ Z WYCIECZKI DO POZNANIA 21.11.2013 R.

Zdjęcia zostały wykonane przez uczestników wycieczki

WYJAZD CZŁONKÓW KOŁA DO NIEMIEC - 31.08.2013 R.

Seniorzy z Siedlca w Golßen i Lübben

Emeryci z naszego koła od wielu już lat utrzymują stały kontakt z seniorami z Golßen. Jest to dwustronna wymiana doświadczeń, poznawanie kultury i obyczajów obu społeczności oraz zwiedzanie ciekawych miejsc. My byliśmy już u nich m.in. na Święcie Ogórka oraz na Jarmarku Adwentowym, oni zaś odwiedzali nas przy okazji Święta Świni czy Dni Wolsztyna. Pokazujemy im w czasie tych wizyt to co najpiękniejsze zarówno w Gminie Siedlec jak i na Ziemi Wolsztyńskiej.

31 sierpnia 2013 r. Zarząd Koła Polskiego Związku Emerytów, Rencistów i Inwalidów z Siedlca, udał się do Niemiec na zaproszenie Klubu Seniora z Gminy Golßen. Dwa dni naszego tam pobytu były jak zwykle bardzo dobrze zorganizowane pod każdym względem. Punktem docelowym było Golßen, gdzie na rynku czekali na nas przedstawiciele Klubu Seniora. Po krótkim powitaniu udaliśmy się wspólnie do siedziby Bractwa Kurkowego, które wznowiło swoją działalność po zjednoczeniu w roku 1990, na przygotowane wspólne śniadanie, które zaszczycił swoją obecnością burmistrz Golßen. Po śniadaniu, w czasie którego podziękowaliśmy za zaproszenie oraz wymieniliśmy pozdrowienia i życzenia oraz zapewniliśmy się o dalszej współpracy, pojechaliśmy do miejscowości Prierow, na naszą kwaterę w małym, przytulnym pensjonacie „Ludwig”. Na odpoczynek nie było jednak czasu, bo w Lübben czekała już na nas przewodniczka w pięknym serbołużyckim stroju regionalnym, która przez 2 godziny oprowadzała nas po mieście i opowiadała jego burzliwą historię. To piękne miasto, bardzo zniszczone w czasie działań wojennych, zostało odbudowane i odzyskuje swój dawny blask i znaczenie.

Następnym punktem naszego pobytu, była wizyta w Domu Opieki Społecznej Seniorenresidenz im Haus „Spreewald” gdzie przebywają głównie chorzy cierpiący na demencję oraz z chorobą Alzheimera. W dniu naszego pobytu było tam 136 pensjonariuszy, dla których zatrudniono 92 pracowników. Pokoje 1- i 2- osobowe każdy z pełnym węzłem sanitarnym, telewizorem. Sterylne wręcz warunki, dużo przestrzeni, kwiatów i zieleni, każda kondygnacja w innym kolorze, sale wspólnego posiłku oraz dziennego pobytu. Wszystko to ma zredukować choć w części cierpienia jakie niesie choroba i starość. Spotkaliśmy tam 89-letnią pensjonariuszkę pochodzenia polskiego. Mówi ładnie po polsku, mimo że od 1942 roku przebywa w Niemczech. W czasie wspólnego podwieczorku odżyły wspomnienia i nie obyło się bez uronienia łzy.

Miłym przerywnikiem okazała się chwila przeznaczona na zakupy w tutejszych marketach, a w Golßen, w siedzibie Bractwa Kurkowego podejmowani byliśmy uroczystą kolacją, na którą przybyła pani Ursula Schadow, była Przewodnicząca Związku Gmin Golßen – w roku 2012 uhonorowana tytułem „Zasłużona dla Gminy Siedlec”.

Ranek następnego dnia powitał nas piękną słoneczną pogodą, a właścicielka pensjonatu smacznym śniadaniem. Czas się jednak żegnać bo przed nami drugi, atrakcyjnie zapowiadający się dzień. W drodze do Schlepzig, gdzie mieliśmy rozpocząć nasz spływ po kanałach rzeki Sprewy, zatrzymujemy się w tropikalnym parku rozrywki i wypoczynku Tropical Islands. Już sam hangar robi ogromne wrażenie. 360 m długości, 210 m szerokości, wysokość 107 m. Kiedyś była to hala w której budowano sterowce, dzisiaj służy tysiącom ludzi jako miejsce wypoczynku. To trzeba zobaczyć.

Pełną relaksu była dwugodzinna przejażdżka łodzią po kanałach Sprewy. To właśnie od nazwy tej rzeki wywodzi się kraina Spreewald, a powiat Dahme-Spreewald utworzono w oparciu o rzekę Sprewę i jej lewy dopływ Dehme.

Czas naszego pobytu u naszych przyjaciół z Golßen powoli dobiegał końca. Jeszcze tylko wspólny obiad w restauracji w miejscowości Schlepzig, z udziałem burmistrza Lübben. Słowa podziękowania, uściski, zapewnienia o kontynuowaniu współpracy i do następnego spotkania.

Barierę językową pomagała nam przełamywać pani Agnieszka, a pani Lidka szczęśliwie dowiozła nas swoim busem.

Dziękujemy

PZERiI Koła w Siedlcu

Julianna Kaczmarek

Henryk Faryniuk

Galeria zdjęć z wizyty członków koła w Niemczech

Wycieczka w dniach 15 - 22 września 2013 roku

Wycieczka na Podhale

Zwiedzanie najpiękniejszych zakątków naszego kraju przez członków siedleckiego koła PZERiI w okresie jesiennym stało się już tradycją. W latach poprzednich byliśmy w tym okresie m.in. w Warszawie, na Mazurach, w Kotlinie Kłodzkiej, w Górach Świętokrzyskich, Beskidach. W tym roku jako cel naszej wyprawy wybraliśmy Małopolskę, a ściślej Podhale. Postanowiliśmy wyjechać tam na 8 dni w okresie 15-22 września 2013 r.

Dzień pierwszy

Zbiórka 45 uczestników wycieczki przed Urzędem Gminy w Siedlcu, wsiadamy do autokaru Pana Tomka i o godzinie 8.00 wyruszamy w podróż. Po około 9 godzinach jazdy meldujemy się na drugim końcu Polski w miejscowości Skomielna Czarna w Ośrodku Rekolekcyjnym Św. Ojca Pio prowadzonym przez Braci Mniejszych Kapucynów. Po krótkim powitaniu przez Brata Jerzego-Dyrektora Ośrodka udajemy się do przydzielonych nam wygodnych dwuosobowych pokojów. Warto w tym miejscu powiedzieć, że budowniczym tego Ośrodka oraz jego pierwszym Dyrektorem był pochodzący z Kargowej Brat Cezary Pietras.

Dzień drugi

Po smacznym śniadaniu szykujemy sobie prowiant na drogę (tak będzie każdego następnego dnia za co dziękujemy Paniom z kuchni) i ruszamy do Krakowa. Tutaj zwiedzanie rozpoczynamy od katedry na Wawelu, wchodzimy na Wieżę Zygmuntowską, aby z bliska przyjrzeć się Dzwonowi Zygmunta, w podziemiach oglądamy Groby Królewskie, miejsce spoczynku Prezydenta Lecha Kaczyńskiego i jego małżonki oraz Marszałka Piłsudskiego. Trakt Królewski prowadzi nas na Rynek Główny w Krakowie, gdzie mamy okazję uczestniczyć w odsłonięciu Ołtarza Wita Stwosza w Bazylice Mariackiej, słuchamy hejnału z wieży mariackiej, zwiedzamy Sukiennice oraz Manufakturę Czekolady. Następnie udajemy się do Łagiewnik, aby odwiedzić Sanktuarium Bożego Miłosierdzia oraz będące cały czas w budowie Centrum Jana Pawła II „Nie lękajcie się”, którego projekt obejmuje: kościół bł. Jana Pawła II, dom (w którego skład wchodzić mają muzeum, instytut z biblioteką, kaplica i oratorium oraz centrum konferencyjne), centrum rekolekcyjne, centrum szkolenia wolontariatu, obiekty hotelowe, amfiteatr na otwartej przestrzeni, plenerowa droga krzyżowa, kładka piesza, parkingi i inne obiekty.

Dzień trzeci

Zgodnie z programem powinniśmy się udać na spływ Dunajcem, ale leje jak z cebra i musimy dokonać korekty naszych planów. Jedziemy najpierw do Ludźmierza, Sanktuarium Gaździny Podhala jak mówią górale. To tutaj dnia 15 sierpnia 1963 roku odbyła się koronacja figury Matki Bożej Ludźmierskiej. Na zakończenie uroczystości czterech biskupów ujęło feretron z cudowną figurą, żeby pobłogosławić zebrany lud. Gdy wykonywano figurą znak błogosławieństwa, z ręki Matki Bożej wypadło berło, które w locie zdołał pochwycić bp Karol Wojtyła. W powszechnym przekonaniu wstawiennicza moc Gaździny Podhala sprawiła, że kardynał Karol Wojtyła obrany został papieżem. To Ona powierzając mu swe berło miała zapowiedzieć późniejsze wydarzenie z 1978 roku. Udajemy się do Ogrodu Różańcowego i przy ołtarzu papieskim robimy wspólne pamiątkowe zdjęcie.

Z Ludźmierza niedaleko już do Bukowiny Tatrzańskiej, gdzie resztę dnia spędzamy na Basenach Termalnych.

Dzień czwarty

Cały dzień przeznaczamy na zwiedzanie Wieliczki. Zejście Szybem Daniłowicza po 380 stopniach i prawie 3 godzinna wędrówka po trasie turystycznej podziemnymi korytarzami w nieczynnej już kopalni soli robi duże wrażenie, a dla najbardziej wytrwałych premia w postaci zwiedzania podziemnego Muzeum Żup Krakowskich.

Dzień piąty

Zakopane. Stolica Podhala. Zwiedzanie zaczynamy od Sanktuarium Matki Bożej Fatimskiej na Krzeptówkach postawionego przez górali w ciągu pięciu lat jako wotum wdzięczności za ocalone życie Ojca Świętego Jana Pawła II w dniu 13 maja 1981 roku. Tutaj znajduje się również duży fragment ołtarza, przy którym Ojciec Święty odprawiał mszę św. w dniu 6 czerwca 1997 roku na stadionie pod Wielką Krokwią, która jest następnym przystankiem na naszej trasie. Kolejne to Kaplica Najświętszego Serca Jezusa w Jaszczurówce, Stary Kościół pod wezwaniem Matki Boskiej Częstochowskiej oraz Stary Cmentarz na Pęksowym Brzyzku.

Jeszcze spacer po Krupówkach, małe zakupy na targowisku pod Gubałówką i wracamy do Skomielnej bo tam wieczorek z tańcami i śpiewami do północy.

Dzień szósty

Pogoda sprawia, że możemy pomyśleć o spływie Dunajcem. Najpierw jednak zwiedzamy stare zamczysko w Niedzicy, pięknie położone nad Zalewem Czorsztyńskim, który powstał po wybudowaniu zapory. Po drugiej stronie zalewu widać ruiny zamku w Czorsztynie, gdzie nagrywano m.in. film „Podhale w ogniu” o Powstaniu Kostki Napierskiego. W Sromowcach Wyżnych wsiadamy do łodzi i rozpoczyna się spływ Dunajcem. Wspaniałe widoki, dzika przyroda Pienińskiego Parku Narodowego, Trzy Korony. Wszystko to o czym do tej pory słyszeliśmy lub czytaliśmy możemy podziwiać na własne oczy. Niezapomniane przeżycie. Spływ kończymy w Szczawnicy.

Dzień siódmy

Miał być dniem odpoczynku po trudach całego tygodnia, ale nie możemy sobie odmówić wyjazdu do Wadowic i Kalwarii Zebrzydowskiej. W Wadowicach, w tymczasowym budynku, zwiedzamy ekspozycję, będącą częścią Muzeum Jana Pawła II, które zostanie zlokalizowane w modernizowanym domu rodzinnym Papieża. Dom ten znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie Bazyliki Mniejszej Ofiarowania Najświętszej Maryi Panny przy placu Jana Pawła II, wyłożonym płytami granitowymi z wmontowanymi tablicami zawierającymi rok i nazwę państw do których JPII pielgrzymował w czasie swojego pontyfikatu. Obowiązkowa kremówka papieska i kawa przed wyjazdem do Kalwarii, a tutaj dziesiątki autobusów, setki aut, tysiące ludzi. Trwa pielgrzymka rodzin diecezji bielsko-żywieckiej do sanktuarium pasyjno-maryjnego oo. Bernardynów. W 1999 sanktuarium wpisane zostało na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, a 17 listopada 2000 roku obiekt uznany został za Pomnik historii Polski. Zwiedzamy Bazylikę Matki Bożej Anielskiej oraz przyległe do niej obiekty. Szkoda że brak czasu nie pozwala przejść dróżkami kalwaryjskimi.

Dzień ósmy

Jedziemy do domu. Serdecznie żegnani przez gospodarzy z błogosławieństwem Brata Andrzeja opuszczamy gościnny Ośrodek, który przez miniony tydzień był dla nas prawdziwym domem. Po drodze zatrzymujemy się na górze Św. Anny (Anaberg), gdzie znów tłumy ludzi, ponieważ trwają dożynki diecezjalne. Zwiedzamy Sanktuarium Św. Anny, amfiteatr oraz Pomnik Czynu Powstańczego dłuta Xawerego Dunikowskiego i po pożywnym posiłku ruszamy do Siedlca.

Z usług przewodników korzystaliśmy w Krakowie i Zakopanem,

Zwiedzanie kopalni soli w Wieliczce zawsze odbywa się z przewodnikiem.

Do zobaczenia za rok na następnej wycieczce.

autor: Henryk Faryniuk

Zdjęcia z wycieczki na Podhale

DZIEŃ SENIORA

Dzień Seniora w siedleckim kole PZERiI

Każde spotkanie jest okazją do świętowania, a każda uroczystość do zaproszenia gości. I tak, 12 października 2013 r., z okazji Dnia Seniora, w restauracji „Kaukaska” w Wolsztynie bawili się seniorzy z Siedleckiego Koła Polskiego Związku Emerytów, Rencistów i Inwalidów.

Uroczystość zbiegła się z pierwszą rocznicą działalności, wybranego 16 października 2012 r. nowego Zarządu koła oraz z Europejskim Dniem Seniora, który w tym roku przypada 20 października.

Spotkanie otworzył i wszystkich powitał Przewodniczący Zarządu naszego koła Henryk Faryniuk. Swoją obecnością zaszczycili nas:

Wójt Gminy Siedlec Adam Cukier, Przewodniczący Rady Gminy Siedlec Krzysztof Piechowiak, Przewodnicząca Zarządu Rejonu PZERiI w Wolsztynie Urszula Bargiel oraz Sekretarz Zarządu Rejonu Wolsztyn Małgorzata Burdajewicz.

Następnie głos zabrał Wójt Gminy Siedlec Pan Adam Cukier, życząc wszystkim seniorom zdrowia i pogody ducha, zapewniając jednocześnie, że już niedługo pewnie do nas dołączy. Do życzeń przyłączył się Pan Piechowiak, składając na ręce przewodniczącego koła wiązankę kwiatów jako wyraz sympatii dla wszystkich seniorów. Bardzo oryginalne życzenia w formie rymowanej przekazała pani Urszula Bargiel. Za wszystkie ciepłe słowa bardzo dziękujemy.

Ponieważ kilka dni wcześniej, podczas uroczystości 45-lecia Rejonu Wolsztyn, pięć naszych koleżanek zostało odznaczonych Złotą Odznaką Honorową Związku, dobrą okazją stało się obdarowanie ich symbolicznym kwiatkiem w obecności członków naszego koła. Wyróżnione panie to Grażyna Basińska, Maria Barska, Teresa Leśnik, Maria Nowaczyk oraz Alfreda Wawrzyniak. Gratulujemy.

Korzystając z tego, że na Sali zgromadziło się 120 członków koła, przewodniczący przedstawił bliższe i dalsze plany związane z działalnością koła zapraszając do aktywnego włączenia się w organizowane przedsięwzięcia.

Nie obyło się bez odśpiewania naszego „Hymnu Seniora”, lampką szampana wzniesiono toast i odśpiewano „100 lat”.

W czasie spotkania okazało się, że państwo Grażyna i Józef Basińscy obchodzą za 3 dni swój Jubileusz 40-lecia. Nie obyło się bez gratulacji i gromkiego 100 lat, a do czcigodnych Jubilatów dołączyły pary, które w tym roku obchodziły swoje jubileusze.

O dobrą atmosferę zadbał Pan Krzysztof Olszewski, który zachęcał do tańca skocznymi melodiami, a personel restauracji postarał się o wspaniałą obsługę swoich gości. Bardzo dziękujemy.

Autorzy:

Julianna Kaczmarek

Henryk Faryniuk

ZDJĘCIA Z DNIA SENIORA

Zdjęcia zostały wykonane przez uczestników imprezy

KONTAKT

Biuro Zarządu Rejonowego znajduje się w budynku Starostwa Powiatu WOLSZTYŃSKIEGO w Wolsztynie przy ulicy 5-Stycznia 5 i jest czynne:

- w każdy wtorek w godz.